søndag den 17. marts 2013

Raku drejning og brænding.

Jeg er igang med det sidste semester på Den frie Lærerskole på sydfyn og laver speciale med 6 skønne kvinder. Tilsammen Naturligvis. En del af specialet foregår gennem praktiske processer og erfaringer Hvis du er interesseret i at se mere kan du tjekke siden ud her. Vi arbejder under forskellige temaer og i temaet ild har vi bl.a. arbejdet med raku.
Det er virkelig mange år siden, at jeg har været igang med at dreje, og det vækker en gammel drøm om at blive keramiker. Kroppen husker og noget sidder stadig fast. Det bedste resultat opnåes dog alligevel når jeg så at sige går i et med det jeg laver. En flow tilstand, hvor jeg ikke er bevidst om min handling og mine tanker. For mig er det meget meditativt, livsgivende og jeg er sikker på at der bliver frigivet nogle endorfiner i processen. Det skal også nævnes, at der er dage, hvor det hele bare mislykkes. Jeg kan ikke centrere, der er luftbobler i leret og det hele er så og sige rigtig surt og det bliver min dag også. Men når jeg tænker over det, hænger det ofte sammen med, at jeg ikke er nærværende og tilstede, men prøver at forcere en proces. Nu skal jeg være kreativ, det skal lykkes og jeg vil nå frem til et produkt. Det er bl.a. en af de ting jeg arbejder med i specialet. Kreativitet og læring. F.eks. har vi i gruppen snakket om det giver mening sådan som processen er bygget op omkring kreative processer i fagene. Vi kan vist alle blive enige om, at 45 min moduler i virkeligheden ikke er optimale, men ofte er der også et pres om at skulle nå noget, præstere, være resultat orienteret, tegne skitsetegninger, hvis det er håndværk eller billedkunst og lave handlingsforløb i dansk inden skrivning. Et pres som læreren er med til at skabe, men som er en del af hele det samfund vi lever i. Vi skal bevise konstant og størrelser som ikke er målbare bliver nedprioriteret. Det synes jeg er en udfordring som lærer at gå imod denne tankegang og f.eks. arbejde langt mere procesorienteret.



















Ingen kommentarer:

Send en kommentar